Kenapa Saya Bukan Lelaki Yang Baik?

8:33 PM

Bukan main panjang lagi tajuk entri kali ini kan, entah apalah aku nak bebelkan. Tapi tapiii harap sangat apa yang aku cuba nak sampaikan, sampai sepenuhnya kepada yang membaca. Baiklah, jom kita mulakan!

KENAPA ANDA BUKAN LELAKI ATAU PEREMPUAN YANG BAIK?

Kadang-kadang hidup ini kita rasakan tidak adil. Tak adil bila manusia yang menilai kita. Kenapa? Manusia terbatas kerana hanya mampu menilai dipermukaan berdasarkan apa yang mereka lihat dan dengar, bukannya secara holistik atau menyeluruh. Kayu ukur yang aku suka nak letakkan dalam konteks ini adalah baik buruknya seseorang.

Dalam dunia yang kompleks dan sukar nak dijelaskan, idea untuk menilai baik buruknya seseorang itu aku rasakan patut ditolak sama sekali. Korang rasa kenapa? Meh aku jawab, baik dan jahat itu bukanlah suatu state of being yang statik! Haa kan dah terkeluar bahasa Inggeris aku. Sekejap, buat masa sekarang cuba tanya diri korang. Nilai diri sendiri, baik atau jahat diri korang? Sudah? Jom sambung baca.


Kredit Pada Model: Ilham Idris

I will never be a good person because, to me, good is not what you achieve. It’s an ongoing process that never ends.
Kenapa?

Fakta yang aku rasakan semua dari kita sedia tahu:

Adalah sangat mustahil untuk kita langsung tidak melakukan sesuatu yang baik atau jahat selagi kita adalah manusia. 

Cliché kan, senang kata manusia ini seimbang punya kelebihan dan kekurangan. Setiap orang punya kekurangan atau kelemahan. Itu termasuk korang yang membaca, termasuk juga aku yang menulis. Termasuk individu yang korang idolakan, kawan-kawan yang selalu ada saat korang perlukan sokongan dan bantuan serta para guru yang menjadi pemberi inspirasi kepada generasi. Semuanya tidak terkecuali, natural, fitrah manusia.

Seseorang yang baik jugak sepatutnya tidak menjadikan itu sebagai alasan untuk tidak mendengar atau menggunakannya untuk menghalang orang lain dari bercakap.

Kenapa?
Good is something that that you make the decision to do every second of every day, not something that you acquire and use as a shield.
Dah jelas?

Konklusinya, dunia ini kompleks, fakta bahawa walaupun kita punya matlamat yang sama tapi tidak semestinya kita saling bersetuju dengan satu sama lain. Ianya sangat mustahil untuk tentukan siapa yang betul atau siapa yang salah dalam pilihan yang mereka pilih atau kata-kata yang mereka gunakan. Tidak adil rasanya untuk menilai dan dinilai, jom hidup lebih positif!

Boleh kongsikan juga pandangan dan pendapat korang diruangan komen. Terima Kasih.

You Might Also Like

1 Comments

Powered by Blogger.

Followers

ALIRAN TRAFIK

Ping!